Wednesday 15 December 2010

Vervroeging

This message will be in Dutch, cause it addresses a Dutch matter: The public transport in Nijmegen.
De volgende blog heb ik geschreven zonder revisie, een stijl die ik bij wijze van experiment vaker wil proberen omdat deze danwel minder stijlvol is, maar in mijn mening puurder is dan het verbeteren van eerder geschreven teksten.

Het lijkt wel alsof het gewoon niet goed mag gaan, alsof ik in mijn eentje ervoor moet zorgen dat het aloude beroep van smid zal blijven voortbestaan in de vorm van de plaatselijke fietsenmaker. Wist ik de klap van het verlies van mijn fietsstuur in eerste instantie nog te counteren met een nieuw stuur en een nieuw stuurkolomonderdeel dat ik zelf in elkaar zette, het lot sloeg een week later terug doormiddel van een gemankeerde kogellager. Het mocht gewoon niet zo zijn, mijn fiets moest weg ter reparatie.
Nu is dit tot zover prima, zij het niet dat de reparatie van een fiets wegens drukte een dag duurt. En gedurende die dag dient een mens zich toch te verplaatsen - ook over grotere afstanden. De burgerij heeft hiervoor een prima oplossing bedacht in de vorige eeuw: het openbaar vervoer.

En met dit openbaar vervoer komen we bij de kern van mijn betoog. Dat de NS altijd problemen heeft, daar zijn we aan gewend. Dat een trein of een bus vertraging heeft, daar kan ik inkomen. Zo kan het voorkomen dat er vaak voor een rood licht gewacht moet worden, of dat het kortweg erg druk op de weg is. Dit soort externe tussenkomsten zorgen voor een niet kunnen nakomen van de dienstregeling waarvan ik vind dat je begrijp moet kunnen tonen. Er is echter een zaak die ik niet kan rijmen met belofte en fatsoen; een in Nijmegen terugkerend fenomeen dat mij tot grote ergernis drijft: het te vroeg vertrekken van bussen. Het is meer regel dan uitzondering dat een bus te vroeg langs een halte komt. Dit zorgt ervoor dat de punctuele mens voor wie elke minuut er een is vaak de bus mist en onterecht moet wachten tot de volgende voorbij komt. Vaak betreft de "vervroeging" een minuut of twee, maar naarmate de avond vordert neemt ook de vervroeging toe. Zo zal men wanneer hij of zij de laatste bus van 00:24 uur wil halen rond 00:10 uur op de bushalte aanwezig moeten zijn. Zo niet, dan resulteert dit in taxikosten, gemiste treinen of lange avondwandelingen richting bestemming.
Dit kan zo niet langer. Bussen die voorlopen op hun schema dienen netjes te wachten totdat zij weer op de beloofde tijd de haltes zullen passeren. Ik heb begrip voor chauffeurs die denken: ,,Hoe harder ik rijd, hoe sneller mijn dienst erop zit en hoe eerder ik naar huis kan", maar goedkeuren of zelfs tolereren kan ik het niet. Het is tijd dat de busmaatschappijen en de gemeente hierop gaan toezien en de reiziger weer op nummer 1 zetten, en niet de dus of hun chauffeur.

No comments:

Post a Comment